Półkolonia „Aktywny Patriota” w Archiwum Państwowym we Wrocławiu

DruckversionPDF version

Szanowni Państwo,

Pierwsza połowa lipca była wyjątkowa, ponieważ Archiwum Państwowe we Wrocławiu po raz pierwszy uczestniczyło w półkolonii „Aktywny Patriota”. Inicjatywa realizowana jest przez fundację „Świetlica Rozwoju mind-body-soul” w ramach projektu „Rzeczpospolite Ruszenie”, który otrzymał dofinansowanie Ministerstwa Sportu i Turystyki z rządowego Programu „Sport dla Wszystkich”. Z tej okazji wrocławskie Archiwum przygotowało cykl warsztatów, które odbyły się 6 i 13 lipca br. Wzięły w nich udział dwie 30-osobowe grupy dzieci w wieku 7-10 lat, oraz dwie 3-osobowe grupy opiekunów.

Spotkanie rozpoczęło się od przywitania przybyłych gości przez Panią Danutę Płókarz, kierownika Oddziału IV-ewidencji, informacji, udostępniania, która przedstawiła pozostałych prowadzących, pracowników Archiwum: Karolinę Rybicką, dr. Pawła Babija, Andrzeja Grodzińskiego oraz Krzysztofa Michałowskiego, następnie omówiła harmonogram spotkania i w kilku zdaniach wyjaśniła, czym dokładnie zajmuje się Archiwum i jakie materiały gromadzi. Potem nastąpiła prezentacja wybranych archiwaliów z zasobu instytucji, co więcej do ich rozpoznawania D. Płókarz zaangażowała dzieci, które z wielkim zainteresowaniem podjęły wyzwanie i chętnie udzielały odpowiedzi na zadawane pytania. Warto dodać, że wszyscy śmiałkowie bezbłędnie zidentyfikowali przygotowane materiały archiwalne, a nie było to łatwe zadanie! Dorośli byli pod ogromnym wrażeniem ich wiedzy i śmiałości, a prowadzący nagrodzili dzieci drobnymi upominkami.

W drugiej części spotkania K. Michałowski zaprezentował dokumenty ze swojego archiwum rodzinnego, w tym legitymacje wojskowe podpisane przez gen. W Sikorskiego i gen. K. Sosnkowskiego, listy informujące o przyznaniu odznaczeń wojskowych dla jego przodków oraz kartę z modlitwą z 1918 roku. Wspomniane materiały przekazał do wrocławskiego Archiwum w ramach projektu „Archiwa Rodzinne Niepodległej”. Natomiast dr P. Babij przybliżył gościom temat pieczęci przechowywanych w Archiwum, omówił ich budowę, wyjaśnił, z czego je wykonywano, gdzie i kiedy ich używano oraz co na nich umieszczano. Potem dzieci zostały podzielone na dwie 15-osobowe grupy, pierwsza oglądała pamiątki rodzinne K. Michałowskiego, który z podzielił się z młodymi ludźmi dziejami swoich przodków oraz historiami rodzinnych pamiątek. W tym samym czasie druga grupa przystąpiła do samodzielnego wykonywania pieczęci lakowych, przy wykorzystaniu oryginalnych tłoków pieczętnych, przechowywanych w Archiwum. Dzieci były bardzo zaabsorbowane odciskaniem pieczęci w laku, dodatkowo zasypywały pracowników Archiwum wieloma pytaniami, później grupy zamieniły się miejscami.

Na zakończenie warsztatów, wszyscy uczestnicy wpisali się do pamiątkowego rotulusa Archiwum Państwowego we Wrocławiu. Wzbudził on spore zainteresowanie wśród dzieci, które w wielkim skupieniu kaligrafowały na papierze swoje imiona. Podczas warsztatów młodzi ludzie otrzymali solidną porcję wiedzy na temat działalności Archiwum oraz dowiedzieli się, jak istotne jest poznanie swoich korzeni. Często nie wiemy, jakie tajemnice kryją nasze domowe archiwa, być może nasi przodkowie uczestniczyli w ważnych wydarzeniach historycznych. Dlatego warto szukać swoich korzeni i poznawać rodzinne historie.

Mężczyzna w białym fartuchu oraz dokumenty z jego rodzinnego archiwum leżące na stole. Stare dokumenty rozłożone na stole pokrytym zielonym obrusem w sali konferencyjnej archiwum. Kobieta i mężczyzna trzymający album ze zdjęciami. Dzieci siedzą na krzesłach w sali konferencyjnej i słuchają prelekcji na temat zasobu wrocławskiego Archiwum. Dzieci siedzą na krzesłach w sali konferencyjnej i słuchają wykładu o wrocławskim Archiwum. Dwóch mężczyzn i dwie kobiety stoją na środku sali konferencyjnej i prowadzą lekcję dla dzieci zgromadzonych w sali. Mężczyzna prezentujący swoje pamiątki rodzinne dzieciom. Mężczyzna prezentujący swoje pamiątki rodzinne dzieciom. Mężczyzna prezentujący swoje pamiątki rodzinne dzieciom. Mężczyzna odciskający pieczęci w laku z dziećmi. Dzieci zgromadzone przy stole przyglądają się pieczęci. Uśmiechnięta dziewczynka trzymająca tłok pieczętny. Dziewczynka trzymająca kartkę z pieczęcią lakową. Dziewczynki i chłopcy wykonujący swoje pieczęci lakowe. Dziewczynki i chłopcy wykonujący swoje pieczęci lakowe. Dziewczynki i chłopcy wykonujący swoje pieczęci lakowe. Dziewczynki i chłopcy wykonujący swoje pieczęci lakowe. Dziewczynki i chłopcy wykonujący swoje pieczęci lakowe. Mężczyzna prezentujący swoje pamiątki rodzinne dzieciom. Mężczyzna prezentujący swoje pamiątki rodzinne dzieciom. Dziewczynki podpisują się na pamiątkowym pergaminie. Dziewczynki podpisują się na pamiątkowym pergaminie. Dziewczynka podpisuje się na pamiątkowym pergaminie. Rozwijany rulon papieru podpisany przez uczniów leżący na stole nakrytym zielonym obrusem. Duża grupa dzieci w sali konferencyjnej. Siedzą na krzesłach i słuchają wykładu. Kilkoro dzieci trzyma rękę podniesioną w górę w celu zadania pytania. Młody mężczyzny ubrany na ciemno omawia prezentację o pieczęciach wyświetloną na ekranie. Przy stole na krześle siedzi starszy mężczyzna w białym fartuchu oraz młoda kobieta przy komputerze. Kobieta prezentująca archiwalia. Starszy mężczyzna w fartuchu stoi przy tablicy z wyświetloną prezentacją i prezentuje fotografie na prezentacji. Młoda kobieta po lewej przygląda się prezentacji. Na stole pokrytym zielonym suknem leżą dokumenty i mapa. Siedmioro dzieci słuchających wykładu. Dwie dziewczynki w jasnych sukienkach stoją i podnoszą rękę w celu zadania pytania. Grupa dzieci podczas rozwiązywania zadania. Duża grupa dzieci w sali konferencyjnej. Siedzą na krzesłach i słuchają wykładu. Kilkoro dzieci trzyma rękę podniesioną w górę w celu zadania pytania. Za nimi stoi mężczyzna w średnim wieku, który jest opiekunem grupy. Grupa dzieci podczas rozwiązywania zadania. Dorosła kobieta stoi w sali konferencyjnej przy tablicy. Wokół niej czworo chłopców. Słuchają kobiety, która prezentuje stare dokumenty na stole. Dokumenty i mapa na stole. Na pierwszym planie mały zwój papieru. Na stole leżą akta i mapa. Mężczyzna i troje dzieci przyglądają się dokumentom. Dwie dorosłe kobiety prezentują dokumenty. Dwóch chłopców siedzi w sali konferencyjnej. Oglądają wspólnie książkę.

Fot. Iga Farnholz